kedi-alex

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2010

Persepolis

Av Alexandra - 24 oktober 2010 19:30

När jag pratade med mamma igår, tipsade hon mig om en film som heter Persepolis,

(från 2007) som skulle gå senare på kvällen. Jag kollade in den, och tyckte den var jättebra, och jättespännande!



Handlingen: (taget från svt)


Teheran 1978. Marjane är åtta år gammal och funderar över framtiden. Hon drömmer om att bli profet för att kunna rädda världen. Hon följer med spänning de händelser som leder upp till revolutionen i Iran och som krossar shahregimen. Bakom sin slöja fantiserar Marjane om ett liv som revolutionär. När sedan kriget i Irak drar fram med bombdåd, kidnappningar och försvunna släktingar, visar sig Marjanes revolutionära drömmar bli problematiska. För att skydda henne, skickas hon till Österrike, där hon upplever sin andra revolution: tonåren, frihet, kärlek men även exil, ensamhet och utanförskap.




Lite bilder:

(från google)


  



Trailen: (http://se.filmtrailer.com/cinema/search-30/?q=Persepolis)


Skulle bra gärna vilja ha den filmen. Men vet inte hur jag ska få tag på den....

    

 
 
Angelika V

Angelika V

25 oktober 2010 08:53

Haha, den verkade ju rolig också!

http://bluerainwicca.blogspot.com

Alexandra

25 oktober 2010 10:43

Den är rolig, sammtidigt som den är sorglig.

Tack för länken!

 
Angelika V

Angelika V

25 oktober 2010 08:57

Hittade förresten en länk där du kan köpa den :) Kram!
http://www.discshop.se/shop/search_solr.php?ref=&subsite=start&lang=se&soktext=persepolis&x=0&y=0&sok_typ=titel

http://bluerainwicca.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra - 30 april 2015 14:40

https://kedi90.wordpress.com/

Av Alexandra - 6 december 2014 23:30

Tänk att det är så mycket som kan hända på så kort tid. Innan jag åkte till Turkiet sist, så föll jag på kärleksbanan igen. Blev kär i världens underbaraste kille! Vi har haft kontakt på nätet under många år och kontakten nu under hösten blev allt ...

Av Alexandra - 17 november 2014 10:00

Tiden går alldeles för fort som vanligt och i morgon är det dags att åka hem till kalla Sverige igen! Jag har haft fantastiska dagar här nere. Mycket umgänge med Birgitta, Annsofi och hundarna. Strålande väder i stort sett hela tiden. I helg...

Av Alexandra - 14 november 2014 19:05

Idag passade jag Lucifer åt Annsofi, då hon skulle åka in till stan och få lilla Misty kasterad. Jag och Lucifer tog en kort promenad, sen så slöade vi i soffan tillsammans större delen av dagen.           ...

Av Alexandra - 10 november 2014 21:00

Lucifer i knät och Misty i soffan!  

Ovido - Quiz & Flashcards